기업의 혁신성과 사회적 책임성에 따른 지속가능경영 유형화에 관한 탐색적 연구: 소비자 지각을 중심으로

Title
기업의 혁신성과 사회적 책임성에 따른 지속가능경영 유형화에 관한 탐색적 연구: 소비자 지각을 중심으로
Other Titles
An Implemental Study on the Categolization of Sustainable Management According to Innovativeness and Social Responsibility Performance: Focusing on the Consumers' Cognition
Author(s)
권영철
Keywords
Sustainable Management; Innovativeness; Social Responsibility; Trust; Stakeholder; Purchase Intention; 지속가능경영; 혁신성; 사회적 책임성; 기업신뢰도; 이해관계자; 구매의도
Issue Date
201405
Publisher
한국경영학회
Citation
Korea Business Review, v.18, no.2, pp.1 - 16
Abstract
본 연구에서는 기업의 지속가능경영의 원천과 성과에 대해 분석하였다. 경제적 가치 창출의 원동력인인 혁신성과 사회적 가치 창출의 원동력인 사회적 책임성에 의거해 '지속가능형기업', '혁신형기업', '박애주의형기업', '무가치형기업' 등 네 그룹으로 기업의 유형화를 꾀하였다. 나아가서 이 네 그룹 기업군 간에 지속가능경영의 산물인 기업 신뢰도, 이해관계자에대한 기대 부응, 소비자의 구매의도 등에 있어 현저한 차이가 존재함을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 학문적으로나 정책적으로 기업의 지속가능경영 모델을 발전시키는데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
URI
http://hdl.handle.net/YU.REPOSITORY/32119
ISSN
1226-4997
Appears in Collections:
상경대학 > 국제통상학부 > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE