Piaget의 발생적 인식론에서 심리발생의 실험 결과가 나타내는 교육적 시사점에 대한 연구1) -Inhelder와 Piaget(1963)의 실험을 기초로 하여-

Title
Piaget의 발생적 인식론에서 심리발생의 실험 결과가 나타내는 교육적 시사점에 대한 연구1) -Inhelder와 Piaget(1963)의 실험을 기초로 하여-
Other Titles
A Study on the Educational Implications of the Results of the Piaget’s Experiment about the Psychogenesis in his Genetic Epistemology -Based on the Experiment of Inhelder and Piaget(1963) -
Author(s)
박선용
Keywords
genetic epistemology(발생적 인식론); psychogenesis(심리발생); histogenesis(역사발생); awareness(의식성); genetic epistemology(발생적 인식론); psychogenesis(심리발생); histogenesis(역사발생); awareness(의식성)
Issue Date
201306
Publisher
대한수학교육학회
Citation
학교수학, v.15, no.2, pp.221 - 241
Abstract
이 연구에서는, Inhelder와 Piaget(1963)의 실험의 여러 측면에 대해 고찰하면서, Piaget의발생적 인식론에서 ‘문제의식의 형성’, ‘연구문제로의 변환’, ‘실험과제로의 번역’, ‘실험결과의 해석’ 과정의 특징을 드러낸다. 그리고 이러한 일련의 분석을 바탕으로 하여,Piaget의 발생적 인식론의 실험 결과가 학생의 의식성을 높이는 교육을 지지한다는 점에대해 논의한다.
URI
http://hdl.handle.net/YU.REPOSITORY/29760
ISSN
1229-4322
Appears in Collections:
사범대학 > 수학교육과 > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE